08 November 2011

Sayang vs Disayang

aku bersyukur kerana aku pernah rasa bagaimana disayangi . dan aku juge pernah menyayangi . dan sangat lain rasanya kedua-dua perasaan itu . lain dari segi layanan yang aku dapat , lain dari segi rasa yang aku dapat , lain dari macam² lagi .


**********


Menyayangi :

- jika kita sayang kat orang , kite akan totally care pasal die . sentiasa fikir pasal die . selalu nak ade di sisi die . sentiasa cube jaga hati die .sentiasa kene mengalah . and macam² lagi . 

- bile kite dah sayang kat orang tu , tak boleh nak terasa hati sangat bile die tak berapa nak concern kat kite . tak boleh nak marah sangat bile die tak layan kite . tak boleh nak sedih sangat bile die tadek untuk kite . macam² risiko . kene selalu bersabar .



Disayangi :

- sangat indah rasanya bile disayangi , org tu akan sangat amek berat pasal kite . sentiasa nak ade dengan kite . sentiasa cube yang terbaik untuk kite . sentiasa cube buat kite happy . menerima diri kite seadanya . and macam² lagi untuk tunjukkan yang die sangat sayang kat kite .

- bile kite disayangi , tak bermakna kite boleh 'buli' orang tuhh . cume bile orang lain yang start sayang kat kite dulu , mesti kite tadek nak terasa sangat bile orang tue tak care pasal kite . tadek nak marah sangat bile die tanak teman kite pegi mane² . tadek nak geram sangat bile die tadek masa untuk kite . 

- tapi , sume tue hanya permulaan . tiada rasa ape² bile orang yang sayang kite tuhh tak layan kite sangat . mungkin kite akan cakap "ahh , nasib lahh . sape suruh awak suke kat saya." , "buat ape nak caring/cari die , die yang suke kat aku . so die la cari aku" , and blablabla ~ tapi bile dah lama , dah terbiasa dengan layanan insan yang sayang kite tuhh , sure kite akan rase lain bile die 'hilang sekejap' .  haa ~ rindu ler tuhh :)


 **********



:: ape² pun , bersyukurlah selagi kite diberi bagaimana rasa menyayangi and bagaimana rasanye disayangi . bersyukurlah kerana kite masih ade perasaan sayang , masih diberi rasa macam mane sayang itu . hargai mereka yang menyayangimu , hargai mereka yang kamu sayang . bile dah tadek nanti , bile dah ditarik balek nanti , baru rasa sepi . rasa rindu . rasa menyesal .  satu² baru nak teringat balek .


memang betul kumbang bukan sekor , bunga bukan sekuntum . tapi bukan itu persoalannya . pengalaman pahit manis yang kamu dapat sepanjang dengan mereka , mane kamu nak kutip ? ade sebabnye kenapa Allah hadirkan insan² tersebut dalam hidup kite .  


best bile kite ade rasa sayang kat sesorang , berpeluang untuk menunjukkan kelebihan yang ade . berpeluang untuk menunjukkan betapa sayangnye kite kat die . indah juge bile kite disayangi , akan lebih terasa lagi kasih sayang orang tu kat kite . akan terasa sangat dihargai . segalanya lebih . ape pun , menyayangi dan disayangi itu amat diperlukan antara satu sama lain .


End - . 



p/s : terima kasih Mohd Indera Irnawan . saya sayang kamu . :)






 

No comments:

Post a Comment